Direktlänk till inlägg 13 januari 2010

MYCKET SNACK OCH LITE VERKSTAD

Av Hans Alm - 13 januari 2010 19:10

MYCKET PRAT OCH LITE VERKSTAD 

TYVÄRR JAG ÄR MYCKET BESVIKEN PÅ RESULTATET AV MINA ANSTRÄNGNINGAR ATT FÅ VÅRA PROBLEM I DET SK. KVALITETSHUSET LÖSTA. DE TRETON (13) MAILEN 13 SEPTEMER TILL 5 OKTOBER HAR INTE GETT NÅGOT RESULTAT!! DE SENAST  TVÅ (2) MÅNADERNA HAR DET VARIT HELT TYST  TROTS LÖFTEN OM ATT VI FORTSÄTTER ATT HITTA EN LÖSNING.


UR MIN SYNVINKEL ÄR INGET AV DE 13 PROBLEM HELT LÖSTA!!!!


Jag såg en föreläsning före jul på TV om kreativitet. Då gick mina tankar till husleverantören. Ni skulle behöva höra den föreläsningen så Ni kunde ha förmåga att inse att det kunden ser som problem ska bemötas och lösas på kundens nivå. Upprepning av samma fakta ger inte kunden den tillfredställelse som han uppenbarligen saknar. Hänvisning till Nordic Värme i svaren den 12 oktober är ett av Era icke kreativa lösningar på kundens problem. Men två telefonsamtal från Nordic har inte gett någon säger någon öppning på lösning av påtalade problem!!


1. Energiförbrukning; Svar: Nordic Värme

Resultat: Två telefonsamtal från Nordic Värme med förslag till en energibehovsberäkning. I övrigt inga konkreta förslag till lösning.

Saknas:

A. Analys på avvikelse mellan energibehovsberäkningens resultat på 95 kWh/kvm och husleverantören 35-40 per år. Den analysen måste Ni ha själva och det är inte för mycket begärt att som kund få på pränt vad avvikelsen består av.

B. Örebrohuset som Ni har som hemma hos reportage från Gård&Torp byggdes väl samtidigt med vårt och har samma prestanda. Vad är skillnaden på deras 20 kWh/kvm mot vårt hus??

C. När vi bestämde oss för husleverantören fick vi en broschyr om 10 skäl att välja husleverantören med Ekomer. Punkt 7 Energiklokt säger att Ekomer ”minskar köpt värmebehov med upp till 4/5 delar”. Vilka nivåer gäller detta och vilken beräkning ligger till grund för detta påstående ??


2. Relationsritning värmesystem; Svar: brev 091026 ”Vi upprättar gärna en relationsritning men för att vi ska kunna göra det krävs att vi erhåller relevant information från de installatörer du anlitat”. Vi besiktningen lovade säljaren att han skulle göra detta! Installatören hade ingen ritning att gå efter och det han fick från Nordic Värme var inte det han frågade efter. Detta gav mycket merarbete för hans del. Därför överlät han denna fråga till Er och det lovade säljaren att göra!!!

Saknas: Alltså fortfarande


3. Drift- och skötselinstruktioner; Svar: 091026 med samma instruktioner som tidigare

Att upprepa något som inte ger vägledning är mycket kreativt. De förinställda parametrarna vid leveransen fungerade inte alls. Solvärmen stoppade vid 60o och kaminens parametrar gav överkokning. Efter ha torka vatten på parketten ett antal gånger lyckades vi få en fungerande drift. Men är det rätt och hur ska man trimma för bästa resultat? Ska jag fortsätta gissa eller tro att det är fel?

Saknas: Alltså fortfarande


4. Missljud värmepump; Svar: Servicetekniker har varit på besök [091029] med undersökning av problemen.

Resultat: Inget protokoll skrevs och ingen har kommit tillbaka för att lösa problemen. Jag noterade följande punkter när jag gjorde avstämning när han var klar:

  1.  
    1. Kompressor har hög ljudnivå i grunden
    2. Kompressorns hölje vibrerar och går inte att fästa
    3. Öppning för rören kan stängas igen med en plåt
    4. Den plåten kan också ljuddämpas

Ljudisolering av utluften kan minska väsljudet.

Saknas: Lösning på missljudet saknas fortfarande!!


5. Svår eldad kamin; Svar: Nordic Värme

Resultat: Två telefonsamtal från Nordic Värme med diskussion om problemen men inga konkreta förslag till lösning.

Saknas: Lösning saknas fortfarande!! Kaminen går inte öppna när man ska fylla på ved eller minska spjället. ( Reglaget till spjället sitter innanför luckan. Vilken smart konstruktion!!) När det är lite glöd kvar finns en möjlighet att fylla på. Men då är det svårt att få elden att tas sig. Bakbunden alltså!! Antingen eldsflammor och rök ut i rummet eller tar sig veden inte!!


6. Ventilationssystem; Svar: Nordic Värme

Resultat: De två telefonsamtal från Nordic Värme med diskussion om problemen men inga konkreta förslag till lösning.

Saknas: Strategi för hur eldning ska ske och hur asklukt ska undvikas vid vissa vädertyper.


7. Eldning hela tiden; Svar: Nordic Värme

Saknas: Svar på grundfrågan om systemet och ackumulatortanken är korrekt dimensionerat för vårt hus.


8. Täcklock till kamin; Svar: Nordic Värme beställer ny skål.

Resultat: Inget har hänt

Saknas: Täcklock saknas fortfarande!!


9. Kvalitet täljsten; Ovansida och sidorna avviker för mycket i utseende eller kvalitet. Den avvikelsen är ful tycker jag!! Svar: Kaminerna ser så ut! Ingen kommentar om avvikelsen i sig.


10. Ventilation garage; Svar: [091020]  Helt enkelt en miss från fabriken. Självklart skulle ventilationen ha satts i redan i fabrik. Men på något sätt har man missat detta. Ventiler levereras till dig tillsammans med stuprören.

Resultat: Inget har hänt. Det kom inga galler med stuprören.

Saknas: På känt husleverantörs maner har inget hänt. Och hoppar gallren in i väggen själva?


11. Solskydd i fönster; Svar: Enl. all vår dokumentation har du solskyddsglas i fönster mot söder. Detta är dock ett helt annat svar 091118. Orderbekräftelsen till husleverantören har inte detta med. Hos husleverantören har, på känt maner,  dock ingen lagt märke till detta.

Resultat: Vi krediterar den kostnaden.

Saknas: Vi saknar en funktion som husleverantöeren inte levererat. Vi vill ha funktionen solskydd inget annat!!


12. Stuprör; Svar: Vi skickar stuprör

Resultat: Rör och utkastare har kommit men det var bara 2 av 5 detaljer som fanns med!!

Saknas: 2 st rörvinklar och en mellanliggande muff (?). Alltså på numera känt Karlsonhus maner har ingen komplett lösning slutförts!!


13. Estetiska plumpar; Vi har beställt aluminium på sockeln! Finns det aluminiumfolie att eftermontera på hörnavsluten??

Fönsterhyllornas fula hack saknar jag svar på??

Dessutom finns det fler byggtekniska detaljer som gör sig påminda.

Drag i låscylindrar vid blåst

Svinkallt fläktskåp och fläkt


14. FLER AVVIKELSER;

Vid granskning av vilket lås ytterdörrarna har står det att dörrbroms ska ingå. Detta har jag inte sett till. Var finns de??

 
 
Ingen bild

Mats o Helena

9 augusti 2010 23:37

Ingen rolig läsning precis. Vi har tittat lite på Karlsonhus men när vi såg det här blev vi minst sagt mycket fundersamma. Frågan är om ni fått era problem lösta än.
Mvh/Mats o Helena

Hans Alm

19 augusti 2010 19:07

2 punkter av de 14 är ur vår synvinkel lösta. Vi har fått ett täcklock till kaminen 2,5 år efter första löftet och stuprör är också levererade. I övrigt avskrivs en ej betald skuld som kompensation för deras misstag. Resterande påpekade brister är subjektiva problem tycker husföretaget!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hans Alm - 13 januari 2015 18:57

Elförbrukning för värme/varmvatten blev ca. 9.900 kWh 2014 mot tidigare årens 17.000 och 13.000 pga. NIBE:s dåliga värmepump. Som la av och inte gav information om detta!! Kostade mycket pengar både för nyköp och förhöjd förbrukning!! 2011 års lägsta...

Av Hans Alm - 13 januari 2015 18:44

NIBE:s värmepump höll i 6,5-7 år. Och den talade inte om att den hade lagt av. Det är kvalitet det. Tyvärr hade vi inget val utan det övriga systemet krävde liknande värmepump och där var NIBE ensamma. Intrimning med ackumulatortank pågår fortfar...

Av Hans Alm - 10 mars 2012 11:59

Energiförbrukning för 2011 blev en glad överraskning!   Helåret 2011 förbrukades 8.200 kWh till värme och varmvatten. Hushållsenergin är fortfarande på för hög nivå utan att kunna hitta problemet!   ...

Av Hans Alm - 3 maj 2011 20:05

Energiåtgången 2011 har startat bättre än 2010 slutade.Januari-april är 26% lägre än förra året! Rullande helårsförbrukning är 10.700kwh. Lite drägligare siffror men fortfarande 1.200 högre än bästa noteringenför 2009!   Nu är det lugnare med elf...

Av Hans Alm - 2 maj 2011 20:17

Två av problemen 1-14 är lösta. Nr 8 Täcklock till kamin och nr 12 stuprör är levererade. Det tog bara ca.36 månader att lösa från första påpekandet!! I övrigt var husföretaget inte intresserade av att diskutera fakta utan bara diskutera form. De säg...

Ovido - Quiz & Flashcards